ridochkor

Alla inlägg under augusti 2012

Av ridochkor - 28 augusti 2012 10:45

Rida Sigge för att det är kul och rida mer i skogen. sitta ner i traven mer.


Hej Nina!

Då ska vi ha mycket sitsträning med dig Nina! I våras kände du på hur det var att sitta ner i trav och du är på rätt väg. För att bli ännu bättre ska du nu få börja rida lite utan stigbyglar. Vi kommer också att fortsätta att träna galoppen. Och däremellan rida ut lite i skogen. För att du ska få ännu bättre balans på hästryggen är det bra att träna balans på en pilatesboll. Jag ska tipsa dig om några bra övningar   .

//Anne-Lie



Av ridochkor - 28 augusti 2012 10:43

Träna dressyrträning med Cornell ordenligt, och kuna svänga bra.

skulle vilja träna mer på hålla bra takten med sigge när han travar och galopperar och försöka hålla händerna stilla.


Hej Nadja!

1. I våras fick du känna på hur det var att träna dressyrkörning och vi kommer att forsätta på det sättet. I dressyr så måste man var väldigt precis och exkat för att få en lydig häst men också höga poäng på  tävlingsbanan. Du är på rätt väg i den träningen.

2. Du har en bra grundridning som bara måste hållas uppe med kontinuerlig ridning. Det är skillnad på att "rida ut i skogen" och rida mer "ordentligt" på ridbanan. Du är duktig och  kommer snart att hitta hur man rider Sigge. Han är stark och vi måste rida mjukt för att han ska bli mjuk och avspänd. Sigge rids bäst med mage och röst. Den känslan hade du då och och då under våren. Den ska vi hitta tillbaka till under  det här  läsåret och förbättra   .

//Anne-Lie


Av ridochkor - 28 augusti 2012 10:37

Jag ska sitta bättre och sitta ner i galoppen.


Hej Ida!

Sisträning kan man aldrig få för mycket av så det var ett jättebra mål du har. Vi jobbar vidare med  sisten med hjälp av Sigge och ridningen på 4H. I våras hade du redan börjat få en bättre sists! För att få ännu bättre balans kan du träna på en pilatesboll. Jag kan tipsa om några billiga DVD så att du kan träna hemma framför TVn   .

//Anne-Lie

Av ridochkor - 28 augusti 2012 10:36

Mitt mål är att bli bättre på körning. köra igenom koner som står tätt så att det blir smidigare,

reglera cornells tempo bättre så att jag kan köra fortare på tävlingarna,vara smidigare med farten i u svängarna  


Hej Sandra!

Då jobbar vi vidare på den form av konträning som vi redan har påbörjat. Jag ska tänka ut bra konövningar så att du och Cornell kan bli ett mer sammansvetsat team! Du är redan en bra  bit på väg med ditt mål. Det vi  trimmar nu är "finliret" utan att glömma grunderna i körningen. Här hittar du mer  info: Körning i fokus här finns  text , bilder och film.

//Anne-Lie



Av ridochkor - 28 augusti 2012 10:36

Jag kan och vill lära mig mer om att köra och träna hästar. Jag vill lära mig hur man selar av och på, sen hur man sätter på sulkyn och köra så jag kan ta licens för kallblods travare. När jag har uppnått mitt mål så vill jag kunna söka jobb hos Björn och Olle Goop, då kan jag hjälpa dom att träna och tävla med deras hästar så dom kan springa in en hel del pengar. Jag kan och vill också lära mig mer om att rida. När jag har uppnått det målet så vill jag kunna sakta av utan att falla framåt och ha bättre balans när jag ska bli en bra ryttare. Jag har även ett mål att bli en berömd hästuppfödare som föder upp miljonhästar inom trav och gallopp. En massa vänliga hälsningar en hästgalen tjej som bor med kallblod.


Hej Sanna!

Det var bra mål du har. En del av dina mål kommer du att få jobba med att nå även efter det du har gått ur skolan. Några av målen kommer jag att kunna hjälpa dig med  redan i år.


1. Ridningen det här målet "att hitta bättre balans" kan vi jobba med tillsammans med Sigge och med ridningen på 4H. Utöver ridningen kan du öva upp din balans genom att träna på en pilatesboll och  på en balansplatta. Det finns billiga DVDs att köpa så att du kan träna hemma framför TVn. Det är  en av det mest perfekta träningsformerna för att bli en bättre ryttare. Du kommer ävenatt ha nytta av  din  bålstyrka när du sitter i en sulky   .


2. Körningen: Du kommer att förbättra din körning genom att köra Cornell. Du kommer också att lära dig att sela av  och sela på men med en annan typ av sele än en travsele. Konditionsträningen är lik den träning som travhästarna tränas i när "de går långsamt". Det vill säga Cornell tränas inte  i att gå fort utan vara mer uthållig. Även  travhästen måste vara uthållig men också kunna springa fort en kort stund. Mer av travbiten  kommer du att få på din praktikplats.


//Anne-Lie

Av ridochkor - 27 augusti 2012 14:31

 Bra filmat tjejer!!!



Av ridochkor - 16 augusti 2012 12:25

Hej!


Nu snart är det äntligen dags för skolstart! Sommaren har varit lång och härlig och fantastiskt hästväder. Inte för varmt och inte för kallt. Kanske inget vidare badväder alla dagar för oss människor.


I sommar har Sigge inte haft något sommarlov som förra året. Den sommaren hade han hur tråkigt som helst och bara längtade efter att få något att göra. Så den här sommaren har  Lovisa från Omvårdnadsprogrammet fått vara med mig i stallet och rida Sigge. På det viset får jag "ledigt", det blir "bara" 3 timmar i stallet varje dag  (som är min fritid) och inte totalt 5.


Vad har vi gjort då? Vi har  ridit ut och jaghar haft lektion för Lovisa ett par gånger i veckan så att Sigge fortätter att utvecklas till en bra ridhäst ( och Lovisa blir en ännu bättre ryttare). Cornell har  antingen körts eller gått med som handhäst brevid Mackan eller Sigge.


Mackan och jag har varit ute och tävlat i LA-dressyr och det har gått bra. Mackan har skött sig perfekt och som alltid kan  jag rida bättre...I år har vi mest varit ute för att öva LA-programmen i dressyr för att nästa år se till att tävla dom på ett mer tävlingsmässigt sätt. Vilket betyder att Mackan ska arbeta flashigare i själva uppvsingen för att vi ska kunna sikta mot topppoängen.

  



Hösten kommer att börja med att vi planerar hur rid-och körkursen kommer att de ut för er hästtjejer i åk 3. För er killar i åk 1 och 2 kommer kursen att inriktas mycket på att vara med häst och enklare ridning och körning. Vi har för avsikt att forsätta ridningen på 4H mellan höst och  sportlovet då det är mer ridning i grupper.


    Alla hästar hälsar er välkomna tillbaka till en ny tränings- och tävlingssäsong.




Nytt för den här terminen är att ni ska bli mer delaktiga i bloggen genom kommentarer och egna inlägg!


Återigen varmt välkomna!  


 

Ovido - Quiz & Flashcards